Fordele ved yoga

Fordele ved yoga

Yoga er træning hvor målet er at forene og skabe balance mellem krop og sjæl. Dette nås gennem en række øvelser hvor man indtager bestemte stillinger, men man fokuserer på vejrtrækning. Du kan her læse om nogle af fordelene ved yoga, og måske finde ud af, om yoga kan være noget for dig.

Alle muskler i kroppen bliver trænet

Yoga tager udgangspunkt i hele kroppen, hvor du gennem forskellige øvelser dels kan træne alle dine muskler i kroppen, hvor der i modsætning til andre træningsformer, også blive lagt vægt på coremusklerne, som er de af kroppens muskler, der fx anvendes når kroppen skal indtage bestemte stillinger. Core musklerne sidder omkring mellem gulvet og fæstner til rygsøjlen.

To meget anvendte yogasystemer er Hatha yoga og Vinyasa yoga, som på sin vis komplementerer hinanden. I Hatha yoga træner du den fysiske styrke gennem en række stillinger, som du indtager i et stykke tid, og som styrker muskelstyrken. I Vinyasa yoga derimod tager udgangspunkt i dynamiske bevægelser, hvor du, i et tilpas højt tempo som er afpasset dit åndedræt, glidende gennemfører en række stillinger i en sekvens uden pause. Stillingerne udføres enten liggende eller siddende på din yogamåtte. Her er det vigtige ikke alene er stillingerne du skal gennemfører, men også overgangen mellem de enkelte stillinger.

Yoga får dig ned i tempo

Yoga hjælper dig med at få kontrol over dit åndedræt. Da åndedræt-øvelser aktiverer det parasympatiske nervesystem, som får dig til at slappe af. Derved kan du ved at træne dit åndedræt blive mere afslappet, og derved sænke følelsen af stress. Hvis du er i en periode hvor du oplever stress, og du ligger hvileløs i sengen, prøv at lave nogle yogaøvelser eller åndedræt-øvelser, som stimulerer det parasympatiske nervesystem, så får du din nattesøvn tilbage. Ting tager dog tid, så forvent ikke resultater omgående. Træn, dog uden at forcerer træningen, for hvis du forsøger for hårdt, vil du opleve den modsatte effekt.

Bedre fysisk – og psykisk velvære

Yoga træner kroppens styrke og smidighed. Derfor kan du afhjælpe eller undgå muskel – og ledsmerter, fx ved hårdt arbejde, eller længerevarende uhensigtsmæssige arbejdsstillinger som fx stillesiddende arbejde, fx foran computeren hvor du ofte sidder foroverbøjet. Her vil yoga hjælpe, da yogaen også går ind og træner core-musklerne, som er de muskler som bl.a. sidder ved rygsøjlen, maven og lænden, og som er de muskler som du bruger til at holde kroppen i bestemte arbejdsstillinger.

Gennem yoga kan du også opnå en højere psykisk velvære. Dette skyldes som tidligere nævnt, at yoga påvirker det parasympatiske nervesystem, og dette vil give dig en indre ro. Dette vil komme til udtryk ved, at du bliver mindre stresset. Gennem en række mentale processer vil du komme til at opnå en større accept af tingenes tilstand, og den du er, du vil kunne give slip på dit behov for ”instant” perfektionisme. Du vil derved kunne slappe af, og nyde tingene som de er nu, og du vil finde ind til dit bedre jeg.

Der er flere grunde til dyrke yoga. Bor du i nærheden af Lyngby, kan du klikke her for at se hvor du kan dyrke yoga i Lyngby

admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *